دکتر سپهر قربانی 4 متخصص ارتوپدی 4 تاثیر شگفت انگیز PRP در کاهش درد زانو

تاثیر شگفت انگیز PRP در کاهش درد زانو

درمان زانو درد با استفاده از تزریق پی آر پی یک رویکرد درمانی نوظهور که به طور گسترده در بین افراد حرفه ‌ای در پزشکی عضلانی، پزشکی ورزشی و ارتوپدی رواج یافته ‌است، استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) است. این گونه رواج یافته است که این روش دارای خواص بازسازی، ضد التهاب و ضد درد است و به عنوان توضیحی برای موفقیت کلی آن در درمان طیف وسیعی از اختلالات اسکلتی عضلانی در نظر گرفته شده‌است.

این روش در کنار سایر روش های پزشکی احیا کننده امکان تغییر شکل دارو را دارد. در سال های اخیر، علائم بالینی پی آر پی به دلیل ظهور تحقیقات علمی و مطالعات فناوری مشهود است. این امر به ویژه برای درمان آرتروز زانو (OA) صادق بوده است. با این حال ، نتایج مطالب منتشر شده مربوط به اثربخشی بالینی PRP در درمان بیماری مفصل زانو ادامه خواهد داشت، زیرا نتایج متناقض زیادی گزارش شده است.

در ادامه ابتدا با بیماری مفصل زانو و سپس و نحوه عملکرد پی آر پی در درمان زانو درد را بررسی خواهیم کرد.

بیماری مفصل زانو

مفصل زانو یک بیماری تحلیل کننده مفصلی است که با تخریب تدریجی غضروف مفصلی، نازک شدن و در نهایت با از بین رفتن غضروف مفصلی مشخص می شود، بنابراین منجر به حرکت محدود و دردناک مفصل می شود. بروز بیماری مفصل زانو نه تنها با افزایش سن بلکه با چاقی رابطه مستقیم دارد و با توجه به روند صعودی در هر دو مورد، افزایش مداوم شیوع بیماری مورد انتظار است.

بیماری مفصل زانو با انحطاط غضروف مفصلی مشخص می شود که علت اصلی آن تغییرات سلول های غضروفی ناشی از فعالیت تجزیه بافت غضروفی است. عدم توانایی سلول های غضروفی در تحمل این فشار باعث مهار تولید ماتریس خارج سلولی و تجمع واسطه های مرتبط با تخریب ماتریس، از جمله نیتریک اکساید، پروستاگلاندین و ماتریکس تجزیه پروتئین ها خواهد شد. در نهایت منجر به ایجاد آسیب‌های غضروفی برگشت‌ناپذیر شده و محیطی را برای پاسخ جبرانی محدود ایجاد می کند. در شرایط آسیب غضروف، فرآیند ترمیم التهابی عاملی برای پاسخ درمانی نیست، زیرا با توجه به عروقی بودن آن هیچ راهی برای مهاجرت به بافت آسیب دیده که تحت‌تاثیر قرار گرفته‌است، وجود ندارد.

تزریق پی ار پی

درمان التهاب مفصل زانو با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت در زنجان

در روش های نوین و صنعت پزشکی تحقیقات زیادی در ارتباط با پلاسمای غنی از پلاکت بر روی افرادی که مشکلات التهاب زانو داشته اند، انجام شده و نتایج خوب و مثبتی بدست آمده است. در عصر امروز خانم ها و آقایان زیادی هستند که از مشکل درد و التهاب زانو رنج می‌برند و در دورانی از زندگی خود با این مورد دست و پنجه نرم می‌کنند.

طبق نتایج حاصل از این مطالعات و بررسی ها، مشخص شد که این روش prp برای همه افراد کارساز نبوده و باید حتما قبل از انجام این روش با بهترین متخصص ارتوپد در زنجان مشورت کنید. قابل ذکر است در مواردی که روشی موثر برای درمان واقع نمی‌شود به دلیل تفاوت فرمول پی آر پی، تعداد دفعات تزریق، روش تزریق، مقدار پلاسما و یا میزان آسیب مفصل زانو می‌باشد و همه این موارد بر میزان اثرگذاری نتیجه درمان موثر هستند.

رضایت بیمار از تزریق prp توسط دکتر سپهر قربانی

این بیمارخانم درد زیادی در ناحیه مفصل زانو داشته اند که در نهایت توسط دکتر سپهر قربانی از روش تزریق پی ار پی استفاده کردند و رضایت کامل دارند. توصیه می‌کنیم حتما این ویدئو را مشاهده کنید.

نحوه عملکرد پی آر پی در درمان زانو درد

مطالعات نشان داده است که پی آر پی به عنوان یک روش ایمن و موثر در درمان زانو درد است و همچنین در درمان روند بیماری نیز حمایت می‌کند. پی آر پی در بیماران دارای زانو درد، در تلاش برای بهبود ساختار غضروف و کاهش سرعت پیشرفت بیماری از طریق کمک به حفظ تعادل هومئوستاتیک بین تولید و ​​تجزیه در غضروف مفصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

پلاکت موجود در خون شما حاوی فاکتورهای رشد است. تزریق فاکتورهای رشد از خون خود به یک ناحیه آسیب دیده، به ترمیم بافت با ایجاد سلول‌های جدید کمک می‌کند. به این ترتیب، پی آر پی می تواند به ترمیم آسیب بافت موجود کمک کند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که روش پی آر پی باعث افزایش بقا، تکثیر و توانایی بافت غضروفی می شود و اثر مهاری بر التهاب زانو دارد. مطالعات طبیعی نشان داده است که پی آر پی هر دو بافت غضروفی و بافت همبند غضروف مفصلی را بهبود می‌بخشد.

این روش موجب غلظت مواد مربوطه به ویژه پروتئوگلیکان و کلاژن را در ناحیه زانو افزایش می‌دهد که بطور بالقوه منجر به اثر مداوم بر غضروف مفصلی می شود.

سطح درد: تزریق PRP به طور قابل توجهی باعث کاهش درد در هر دوره از درمان می شود.

عملکرد بدنی: در مقایسه با گروه کنترل، پی آر پی در طول دوره درمان به طور قابل توجهی عملکرد فیزیکی را بهبود می بخشد.

ساختار پلاسما

عوارض تزریق PRP در زانو

در درمان به وسیله این روش از خون خود شما استفاده می کنند، بنابراین کارشناسان منبع معتبر می گویند احتمال ایجاد خطر بسیار پایین است. با این حال، تزریق در مفصل زانو می تواند خطر هایی را به همراه داشته باشد، از جمله:

• عفونت موضعی
  • احساس درد در محل تزریق
  • ایجاد آسیب عصبی، به ویژه در محل تزریق
  • علائم دیگری که ممکن است در برخی از افراد رخ دهد شامل:
  • درد و سفتی
  • ضربان قلب سریع
  • غش و سرگیجه
  • حالت تهوع و ناراحتی معده
  • تعریق
  • سردرد

با این حال، محققان به این نکته اشاره کردند که این موارد غیر اختصاصی بوده و نسبت به عوارض جانبی سایر تزریق ها قابل توجه نیست.

پی آر پی در درمان زانو درد امیدوار کننده است. با این حال، مطالعات بیشتری باید انجام شود. مطالعات فعلی در مورد کارایی بالینی PRP در درمان درد زانو، مزایای بالینی مثبتی را نشان داده است. اما درمان PRP، ممکن است اثرات نامطلوب پیش‌بینی‌نشده ای به علت ماهیت تجربی درمان وجود داشته باشد. به عنوان مثال تغییرات قابل توجهی در آماده سازی پی آر پی باعث عدم استاندارد سازی می شود، بنابراین نتیجه گیری قطعی تر را دشوار می کند.

هزینه پی آر پی زانو

به طور کلی این روش از جمله درمان های مفید است که هزینه های آن به نسبت بالا است. هزینه تزریق پی آر پی برای درمان زانو درد عمدتا بسته به کیفیت مواد آن متفاوت است. همچنین این هزینه با توجه به نوع بیماری زانو، تعداد دفعات درمان و پزشک متخصص تغییر می کند.

علاوه بر این، هزینه این نوع درمان می تواند زیاد باشد و ممکن است بیمه ها آن را پوشش ندهند. پس قبل از اینکه مراحل بعدی را انجام دهید، از کلینیک و پزشکی که قرار است برای شما درمان پی آر پی را انجام دهند جویا شوید که چقدر هزینه دارد.

آیا تزریق پی آر پی زانو در زنجان امکان پذیر است؟

پی آر پی زانو در همه شهرها از جمله زنجان را با توجه به سوابق و تجربه های پزشک متخصص جویا شوید. اگر افرادی را بشناسید که تجربه های این چنینی را با پزشکان متخصص داشته اند، از آن ها کیفیت کار را جویا شوید.

در نهایت آیا پی ار پی برای درمان التهاب مفصل زانو توصیه می‌شود؟

در پاسخ به این سوال نمی‌توان به قطعیت جواب منفی یا مثبت داد زیرا هر فرد بیمار بسته به شرایط خاصی که دارد باید بهترین روش برای او توسط بهترین جراح انتخاب شود. در برخی افراد آرتروز زانو یا ساییدگی مفصلی و همچنین التهاب مفاصل شد آنچنان ندارد اما در بعضی افراد مشکلشان دچار پیشرفت شدید بوده است. بنابراین تاثیر بر روی نتیجه حاصل از درمان به عوامل مختلفی بستگی دارد که حتما باید قبل از اقدام به پی ار پی مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین نمی‌توان تزریق prp را به همه افراد به قطعیت پیشنهاد داد.

بهترین دکتر برای پی آر پی زانو در زنجان

همانطور که در متن مقاله مطالعه کردید، تزریق پی ار پی یکی از روش های بسیار حساس بوده که باید توسط متخصص ارتوپد خوب و با تجربه انجام شود که نتیجه ای موثر برای درمان حاصل کند. برای انتخاب بهترین روش حتما تمامی سوالات ذهن خود را توسط مشاوره با دکتر جراح ارتوپد برطرف سازید.

برچسب ها: