دکتر سپهر قربانی 4 متخصص ارتوپدی 4 جراحی تعویض مفصل لگن
مدت زمان مطالعه 6 دقیقه

جراحی تعویض مفصل لگن

جراحی تعویض مفصل برای هر فردی چه جوان و چه پیر در اثر آسیب مفصل ران یا لگن ممکن است اتفاق بیافتد اما آنچه شایع است معمولا شاهد شکستگی لگن در افراد سالخورده هستیمبیشتر اتفاق می افتد. این جراحی باید توسط جراح ارتوپدی خوب انجام بگیرد تا بهترین نتیجه را در پی داشته باشد. در این مقاله به شرح کامل این موضوع می پردازیم و میخواهیم درباره فواید تعویض مفصل، مضرات آن ، دلایل انجام آن و هر آنچه که درانباره مهم است بدانیم صحبت کنیم. با ما تا انتهای قاله همراه باشید.


تعویض مفصل لگن


افراد بزرگسال در هر سنی که باشند می توانند از این مفاصل مصنوعی استفاده کنند معمولا با استفاده از این مفصل های مصنوعی حداقل به اندازه 15 سال آسوده خواهید بود. و با تعویض مفصل لگن کاهش درد زیادی را حس خواهید کرد. این عمل در واقع به منظور کاهش درد و التهابات مفصلی شما انجام می گیرد و هدف آن بهبودی سلامت بیمار است.


شایعترین علت جراحی تعویض مفصل لگن


مهمترین سوالی که مطرح می شود این است که افراد چه هنگامی نیاز به تعویض مفصل لگن دارند؟
هنگامی که مفصل لگن طوری دچار آسیب دیدگ شود که تحرک شما را با مشکل مواجه کرده و حتی در زمان استراحت نیز درد داشته باشید. معمولا این عمل پیشنهاد می شود. اما شایع ترین موارد استفاده از مفصل مصنوعی لگن :

  • آرتریت روماتوئید
  • شکستگی لگن
  • اختلالاتی که سبب رشد غیرعادی استخوان می شوند
  • آرتروز سپتیک
  • انسداد اسپوندیلیت
  • نکروز استخوان
  • آسیب دیدگی
  • تومور استخوان
  • شکستگی استخوان


چه زمانی نیاز به جراحی تعویض مفصل لگن است؟


درد شدید و کاهش دامنه حرکتی
درد شدید لگن که خواب شما را با اختلال مواجه کند
و به طور کلی در حالی که درد زیاد شما را انجام کارهای عادی روزانه یا سرکار رفتن منع کند، تعویض مفصل لگن ضرورت می یابد. البته که قبل از این مرحله موارد بسیاری قابل انجام است. از جمله فیزیوتراپی و تزریق استروئید و دارودرمانی های متداول که برای کاهش درد انجام می گیرد.


چند نکته مهم قبل از جراحی تعویض مفصل لگن


قبل از هر اقدامی پزشک جراح ارتوپد شرایط بیمار را از هر نظر بررسی می کند. معاینات دقیق و انجام آزمایشات لازم ضرورت دارد.

انجام آزمایش خون

کنترل وضعیت قلب بیمار

بررسی عفونتهای موجود مثل عفونت ادراری و غیره

مطمئن شدن از باردار نبودن بیبمار

و انجام سی تی اسکن و سایر تصویر برداری های لازم
در کل بیمار قبل از عمل باید از نظر سلامت سایر اعضا بدن بررسی شود. اگر بیماری دیابتی است باید ابتدا قند خون وی کنترل شود سپس جراح ارتوپد اقدام به انجام جراحی می کند. هنگام جراحی تعویض مفصل زانو نیست افراد باید به این مراقبت ها توجه بسیاری داشته باشند.


عمل تعویض مفصل لگن به چه صورت انجام می شود؟


این جراحی معمولا با بیهوشی کامل و یا از ناحیه ستون فقرات انجام می گیرد. پزشک برشی را در ناحیه پشت لگن ایجاد می کند. حفره لگن پاکسازی شده و غضروف های باقی مانده و همچنین استخوان های آسیب دیده را خارج می کند. سپس حفره مصنوعی و ساقه فلزی را به استخوان لگن متصل می کند. انتخاب سایز مناسب برای این مفصل جدید بسیار مهم است.

فیلم واقعی از جراحی تعویض مفصل لگن

مراقبت های لازم پس از جراحی تعویض مفصل لگن

انجام مراقبتهای لازم بعد از جراحی تعویض مفصل در بهبودی و گرفتن بهترین نتیجه از عمل بسیار تاثیرگذار خواهد بود. به همین منظور
از داروهای تجویز شده توسط پزشک بدرستی و در زمان گفته شده استفاده کنید.
در روزهای اولیه پس از عمل ممکن است نیاز به استفاده از واکر یا عصا داشته باشید.
برای اینکه ایمپلنت مفصل از جای خود خارج نشود سعی کنید به جلو خم نشوید، از صندلی های مناسب استفاده کنید و به پاهای خود فشار وارد نکنید.
روند بهبودی در هر فردی متفاوت است اما معمولا پس از 6 هفته بیمار می تواند به کارهای عادی و روزمره خود بپردازد.
برای گرفتن بهترین نتیجه از جراحی بهتر است با یک فیزیوتراپیست مشورت کرده و از تکنیک های مهم در فیزیوتراپی بهره ببرید. فیزیوتراپی در روند بهبودی شما بسیار تاثیرگذارخواهد بود.

تعویض مفصل لگن در زنجان
تعویض مفصل لگن در زنجان

عوارض جراحی تعویض مفصل

همانطور که می دانید هیچ عملی بدون عوارض نیست. تنها با رعایت نکات مهم و گفته شده توسط پزشک خود می توانید در در پیشگیری از بروز این عوارض کوشا باشید.

درد و تورم از جمله عوارض کوتاه مدت پس از عمل است که در صورت رعایت مراقبت های لازم پس از چند روز برطرف خواهد شد.

برای اینکه دچار عفونت نشوید بسیار مهم است که نکات بهداشتی را رعایت کنید. و به توصیه های گفته شده توسط پزشک بسیار توجه کنید. از جمله نشانه هایی که ممکن است گویای بروز عفونت در بدن شما باشد می توان به داشتن تب ، لرز شدید، ترشحات از ناحیه جراحی شده ، رنگ کدر و قرمزی در ناحیه جراحی شده و وجود درد باشد.

به علاوه اگر جراحی توسط متخصص با مهارت کافی انجام نگیرد ممکن است بیمار متضرر شده و عوارض طولانی مدتی را داشته باشد بنابراین در انتخاب جراح ارتوپد خوب دقت کنید.

بهترین جراح تعویض مفصل لگن در زنجان را چگونه بیابیم؟

هر فردی که دچار بیماری می شود خواهان این است که یک جراحی موفقیت آمیز داشته باشد. سلامتی هر فردی مهم ترین اولویت وی در زندگی است. راه های مختلفی وجود دارد که بیمار بتواند یک جراح معتبر را پیدا کند و به او مراجعه کند.

  • پرس و جو از دوستان و آشنایان
  • پرسش از بیماران قبلی که برای چکاپ به مطب مراجعه می کنند.
  • جستجو در سایتهای اینترنتی
  • جست و جو در شبکه های اجتماعی
  • دیدن نمونه عمل های پزشکان

سخن پایانی:

جراحی تعویض مفصل لگن پس از بررسی های دقیق و معاینه توسط پزشک جراح ارتوپدی انجام می گیرد. برای گرفتن نتیجه هرچه بهتر، مراجعه به پزشک متبحر در این زمینه میتواند بسیار موثر بوده و در بهبود سلامت شما نقش بسزایی داشته باشد. دکتر سپهر قربانی از جمله پزشکان معتبر و دارای سابقه بالا در انجام جراحی های مفصل زانو ، پارگی رباط و غیره هستند.

سوالات متداول:

برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با دکتر قربانی